söndag 6 oktober 2013

Solkrämer för ansiktet att ha till vardags

(Inlägget är inte sponsrat)
Här är två förslag på solskyddskräm för ansiktet. Båda är lättflytande, nästan som vätska. Om du masserar in dem ordentligt syns de inte. Går även bra att ha under smink. Båda går att köpa på apotek.

Själv använder solskyddsfaktor i ansiktet alla dagar året runt sen jag fick melasma. En del datorskärmar och lampor avger UV-ljus, därför kan det vara bra att ha solskyddsfaktor även inomhus.

"Sun fluid 50" från Eucerin
 Det som är bra med den är att den går in i huden utan att se oljig ut.


Dessutom innehåller den inte parabener som konserveringsmedel. Det var nyligen jag läste om det, att melasma och parabener inte är en bra kombination. Är inte helt påläst om ämnet dock. Det som jag läst är att parabener påminner om östrogen på kemisk nivå. Melasma kan påverkas negativt av detta.
 Ett frågetecken jag har om detta är huruvida parabener kan tas upp av huden, om det stämmer?




La Roche-posay 50+
Den här är absolut den bästa jag provat. Går väldigt lätt in i huden och ger en "matt" känsla. Den ser inte blank ut på något sätt. Viktigt att inte slarva med att massera in den, då kan man se lite vit ut.


Den innehållar inte parabener som konserveringsmedel.

Är lite dyrare dock. Därför använder jag mest solskyddskräm från Eucerin.












Keps/solhatt
Ska du åka till varmare breddgrader (vistas mycket i sol) är det bra att skärma av solen. Använd keps eller solhatt. Har du som jag fläckar i pannan kan man ha en fin sjal knuten, lite som en bandanas om pannan.


Lugg
Ett annat sätt att skydda pannan är att skaffa lugg. Före jag fick melasma trodde jag att jag inte kunde ha lugg. Har hög panna, lockigt hår och en virvel precis vid hårfästet. Kan jag ha lugg, kan du också! Ska skriva i ett annat inlägg hur man kan fixa lugg, styla den mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar