lördag 5 oktober 2013

Melasma- smink och foundation

(Detta inlägg är inte sponsrat)

Foundation
När man köper Foundation är det pigmentet man betalar för. Jag har hittat en jättebra täckande Foundation av märket Covermark. Vanliga Foundations som jag använde innan jag fick melasma täcker inte fläckarna tillräckligt.




 
Denna Foundation används bl. a av personer med ärr och är väldigt täckande. Det tycker jag är bra.  
Om du inte vill se för "spacklad ut" går det bra att bara stryka den direkt på fläcken. Själv har jag mycket ärr från acne så jag använder den över hela ansiktet. Har även pratat med en kille som använde den på fläckar han ville dölja och tyckte det var bra, att han inte syntes att han hade smink. För en del killar/män är det känsligt att sminka sig.

Den innehåller solskyddsfaktor men jag har alltid solskyddkräm under. 


  • För att få rätt färg som matschar min hudton har jag köpt två olika kulörer. Blandar dem i en liten burk

  • Det är svårt att diska bort Covermark foundation. När jag blandar lindar jag därför in kniven i ugnsfolie för att slippa det problemet.

  • Vid alla typer av Foundation och puder är det viktigt att kolla hur färgen ser ut i naturligt ljus/ dagsljus. Det som ser bra ut i badrumlampan kanske inte ser klokt ut vid annan belysning. Ett tips är att ha en liten handspegel och ställa sig i fönstret för att kontrolera tonen. Be om att få prover i butiken och testa hemma innan du köper en hel förpackning.

  • Bästa sättet att stryka ut Foundation är med rena fingrar. En svamp suger mest åt sig foundation och så blir det inte så hygieniskt med den där svampen som ligger i flera veckor.

1 kommentar:

  1. There are numerous Medical Treatment for Melasma which might improve the presence. Superficial pigmentation is easier to treat than deep pigmentation. If melasma happens during pregnancy, it might resolve on its own within a few months after delivery and recovery may not be required.

    SvaraRadera