tisdag 8 oktober 2013

Min melasma (bild)

Min melasma historia

Jag är en tjej på 30+ och ungefär såhär ser min melasma berättelse ut. Ände sedan tonnåren har jag haft acne. Har gått på många antibiotikakurer som inte hjälpt. Själv ville jag ha roaccutan men som kvinna i barnafödande ålder är det svårt att övertala läkare till det.

I april 2011 rekomenderade en hudläkare mig att börja med p-piller pg a acne. Efter ett par veckor började en liten mörk fläck framträda i pannan. Då insåg jag inte sambandet med p-piller.

Hade väldigt mycket på jobbet att göra och hann inte med att reflektera över detta. Men dagarna gick och fläcken blev större och sen kom det en till.
I maj kommer jag ihåg att jag blev helt förtvivlad. Fläckarna täckte mer än halva pannan och hade börjat sprida sig ner mot ögonen. De var så mörka att de inte längre gick att dölja med foundation.

Försökte få tid hos läkare men det gick inte att få en tid på en gång. Jag hade aldrig hört talas om melasma och kan inte minnas att jag sett sådana fläckar på någon annan.

En dag ringde en kompis till mig och jag berättade vad som hänt med mitt fejs. Hon visste inte heller vad det var men såg ett samband med att jag börjat med p-piller vid tiden för att fläckarna dök upp. Hon sa till mig att sluta med p-pillrena på en gång.

När jag slutade med p-pillrena slutade fläckarna att sprida sig, men de var väldigt mörka. När jag tillslut kom till hudläkaren talade hen om att det jag har heter melasma.

Idag är fläckarna blekare, mycket tack vare solskyddsfaktor. Pigmenthämmande krämer har också hjälpt till. Har haft mycket att göra och mycket åtagande privat men nu har jag verkligen bestämt mig för att ta tag i mitt melasma problem.

Hoppas att bloggen vara till  hjälp för någon annan. Om det så bara är en enda person till som blir hjälpt är det värt det!

Här är en nytagen bild på fläckarna. Det är svårt att få med dem på bild men tycker att de syns här:



3 kommentarer:

  1. Vi är många som lider av denna besvärliga åkomma :( Tack för att du skriver!
    Tänkte oxå börja skriva om mina erfarenheter. Känns inte som läkarna tar en på allvar.

    I alla fall, tack igen! :)
    Mvh, Louise 30+

    SvaraRadera
  2. There are numerous Medical Treatment for Melasma which might improve the presence. Superficial pigmentation is easier to treat than deep pigmentation. If melasma happens during pregnancy, it might resolve on its own within a few months after delivery and recovery may not be required.

    SvaraRadera
  3. The common approach for Treatment of Melasma removal involves sunscreen, bleach and time. The most important and conventional way of treating Melasma is sun protection.

    SvaraRadera