lördag 5 oktober 2013

Produkter för att "bleka fläckarna" (uppdateras löpande)


(Produkterna i detta inlägg är inte sponsrade på något sätt)
Kommer att lägga till produkter löpande. Skriva om de jag provat eller läst om.

Solskyddsfaktor

Som jag skrivit tidigare är det absolut viktigaste att skydda sig från solen så att fläckarna inte mörknar. Kommer tjata en hel del om detta.

Själv använder jag solskydd med faktor minst 30 alla dagar året runt, även inomhus. Mina fläckar var väldigt mörka innan jag började med det. På Kicks säljer de någon typ av blekningsserum med spf 15 och detta är verkligen inte att rekommendera! Du med melasma behöver minst solskyddsfaktor 30.

På apoteket finns en bra solskyddskräm för ansiktet, "sun fluid 50" från Eucerin. Det som är bra med den är att den går in i huden utan att se oljig ut. Om man masserar in den väl syns den inte. Den går även bra att ha under smink.

Dessutom innehåller den inte parabener som konserveringsmedel. Det var nyligen jag läste om det, att melasma och parabener inte är en bra kombination. Är inte helt påläst om ämnet dock. Det som jag läst är att parabener påminner om östrogen på kemisk nivå. Melasma kan påverkas negativt av detta.
 Ett frågetecken jag har om detta är huruvida parabener kan tas upp av huden, om det stämmer?

Produkter som minskar pigmentering

De produkter som jag använder är inte "bleknings krämer" utan produkter som minskar produceringen av pigment i de drabbade hudområdena.

Tidigare har jag haft en nattkräm från Neostrata "pigment lightening gel" som jag tycker fungerade mycket bra. Det tar några veckor innan man märker resultat eftersom det tar ett tag innan de gamla hudcellerna fjällat av. Tuben räcker väldigt länge då man bara smörjer in fläckarna. 
 





Nu senast har neostrata kommit med en ny hudvårdsserie som jag köpt. Den tycker jag inte alls var bra av den anledning att det är hutlöst dyrt och nästa gång kommer jag köpa gelen som jag använt tidigare.
Serien består av tre produkter; rengöring, serum och kräm. Produkterna ska man stryka ut väldigt tunt över hela ansiktet vilket är svårt och därför går det åt väldigt mycket. När jag har försökt lägga krämen över serumet kladdar det ihop sig och det blir svårt att stryka ut. Dessutom ska det gå att ha under Foundation men det fungerar inte för mig. Det klumpade ihop sig och blev som smulor.

Neostratas produkter går enbart att köpa hos hudläkare.

Kojic acid

Kojic acid är en ingrediens som finns i produkter för melasma och hämmar bildningen av pigment. Det kan man kolla efter i innehålls förteckningen om man letar efter produkter mot melasma.

I hudcellerna finns pigmentet melanin. Cellerna där man har melasmafläckar bildar extra mycket melanin, de blir mörkare.
När cellen ska bilda melanin börjar det med att ett enzym sätter igång processen. Kojic acid blockerar detta enzym så att melanin inte kan börja tillverkas.

Hydrokinon

Anses vara mer affektiv än Kojic acid med att hindra bildningen av melanin. Går endast att få recept.

Hittade en bloggare här på blogger som skrivit om hydrokinon i detta inlägg:

http://pnillatestar.blogspot.se/2011/01/for-oss-med-flackar-i-ansiktet.html

Ska själv fråga hudläkare om att få recept på detta (okt 2013). Ska gå till landstingets hudläkare. Går annars till en privatpraktiserande hudläkare som jag köper produkter av. Det är lite knepigt det där, att hen kanske är mer intresserad av att sälja sina produkter än att skriva ut recept.

C vitamin

Motverkar bildningen av pigment geom att motverka de reaktioner som sker i cellen vid bildningen av melanin. När pigment bildas är det en oxideringsprocess, C-vitamin som är en antioxidant motverkar processen. Det är altså inte en dum idé att använda en ansiktscreme som innehåller c-vitamin.

Spotpeel

På familjeliv finns en tråd om melasma. En del skriver om "spotpeel" som enligt dem är mycket effektiv.
Jag har inte provat, så jag kan inte ge någon åsikt om den behandlingen har provat, se inlägg!

http://www.familjeliv.se/Forum-3-149/m64838606-38.html


Blekningslösning

För ett par år sen skrev en läkare ut en lösning till mig. Den fick specialbeställas på apoteket och tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette.

Melasma kan ligga olika djupt i hudlagren. På en del personer med ytlig melasma kan den lösningen fungera mycket bra. Min melasma ligger djupare ner. Jag kunde se att hudområdena blektes ytligt. Har tänkt att fråga om den igen dock, då det ändå gjorde att fläckarna såg blekare ut.

Ett allmänt råd är att man alltid kan konsultera olika hudläkare. Alla läkare känner inte till alla behandlingar, fråga runt!


2 kommentarer:

  1. Det går att komentera anonymt. Ställ gärna frågor!
    Med vänlig hälsning, Anna

    SvaraRadera
  2. The common approach for Treatment of Melasma removal involves sunscreen, bleach and time. The most important and conventional way of treating Melasma is sun protection.

    SvaraRadera