torsdag 10 oktober 2013

Att kommentera andras kroppar

Idag har jag ringt vårdcentralen och bett om remiss till hudkliniken. Ska gå till hud för att se om jag kan få hydrokinon utskrivet för fläckarna.

Har kommit ganska lång med att acceptera att min hud ser ut som den gör, men det är ändå jobbigt när andra kommenterar det.

 Ibland undrar jag hur folk tänker. Det kan vara obekanta, bekanta och vänner, ofta inte illa menat. Men ändå. Varför kommentera?!
Folk har varit "vänliga" och sagt: du har någonting i pannan." Folk har varit undrande: vad är det du har i pannan?"

Förut tänkte jag att det verkligen trodde att jag inte visste om fläckarna. Tack för upplysningen typ.
Men nu har jag ändrat mig, det är rent ohyfs. Här kommer tre historier som bidragit till den insikten;

1) Min kompis var tvungen att dra ut en tand. Det tog ett bra tag innan de kunde sätta dit en ny, tandköttet var inflammerat och skulle läka. Under tiden blev kompis dagligen upplyst och frågad om det. "Har du dragit ur en tand ?", "varför har du ingen tand?".
Precis som att kompis skulle svara, No shit! Vad är det du säger?! Måste ha tappat den när jag klev ur bilen!
Det blev ganska jobbigt att behöva förklara flera gånger om dagen. Det blev så att kompis började hålla för munnen när hen skrattade. Det blev som en reflex.


2) När jag gjorde en ansiktsbehandling berättade jag för hudterapeuten att många ohämmat kommenterar mitt fejs. Då berättade hon att hon har liknande, om inte värre erfarenheter av detta.

Hennes barn föddes med ett slags födelsemärke vid ögonbrynet. Födelsemärket ser ut som en vårta men blir större när barnet växer. Det är någon sort av godartad tumör. Den här typen av födelsemärken opereras bort för när barnen blivit så stora att ansiktet vuxit färdigt.
Nu var hennes barn i lågstadieåldern och mamman hade varit miljonär om hon fått en peng för varje gång hon fått kommentarer om detta märke.
Tänk er själva, föräldrar vid lekplatsen, förskola och sedan skolan.


3) Folk verkar tro att alla tjejer ser ut som slanka fotomodeller med platta magar. Har en inte det är en GRAVID.
Har en tjejkompis som varit gift i ett par år. Nyligen berättade hon för mig att hon och hennes man vill ha barn och att de försöker. De tycker det är kämpigt att inget händer. Min kompis blir både stressad och ledsen av att andra lägger sig i. Det hör till saken att hon är smalt byggd, inga pluskilon. Ändå får hon frågor om sin putande mage (som alla människor har när de har ätit!). Jag kan inte fatta att folk frågar om detta. Är man gravid talar man oftast om det när man själv tycker det är lämpligt.

Jahapp. Man kan inte ändra andras betende men jag har lovat mig själv att inte vara lika klumpig och korkad. Det är en sak att kommentera kläder, men ens kropp? Den är ju som den är!

Det var allt jag hade att säga idag :)






1 kommentar:

  1. The common approach for Treatment of Melasma removal involves sunscreen, bleach and time. The most important and conventional way of treating Melasma is sun protection.

    SvaraRadera