tisdag 7 oktober 2014

Citron

Min braiga nattkräm från Mene & Moy har tagit slut. Det är en kräm som innehåller 30% glycolic acid. Den kan vara i det starkaste laget men till min hud är den perfekt. Jag har inte direkt acne men min hud blir lätt knottrig av tilltäppta porer. Ibland dyker en och annan finne upp och då min hud pigmenteras lätt blir det ofta en mörk fläck som dröjer sig kvar ett tag. Har ju melasma så det räcker bra med fläckar i mitt ansikte. Det som är bra med Mene & Moy är att den har en god peelande effekt. Knottrorna försvinner och därmed blir det ingen finne. Ytliga pigmentringar försvinner snabbt även om melasman är kvar (tycker dock att den också blir ljusare).

För tillfället jobbar jag på annan ort och jag har inte hittat någon som säljer M&M här. Använde ingen kräm på ca 4 veckor och min hud är inte snygg kan jag meddela. Hittade en hudsalong om säljer en kräm som heter "Elixir" med 20% glycolic acid. Den var hutlöst dyr! Efter ca en veckas användning har tyvärr god effekt uteblivit. Den är för svag för mitt face helt enkelt.

Idag vaknade jag upp med en ny finne, blev sur och kom att tänka på vad mycket pengar jag lagt på olika hudvårdsprodukter genom åren. Trampade runt med kaffekoppen och grubblade och av en händelse fick jag syn på en citron i fruktskålen. Tänkte att citron innehåller syra samt har en blekande effekt. Efter lite snabbt googlande fann jag att ja, citron kan användas i ansiktet. Ekonomiskt och ekologiskt! Så nu börjar ett citron experiment hemma hos mig. Varje kväll i en veckas tid ska jag pensla på citronsaft på huden och inte använda någon annan kräm.
Hörs vidare!

1 kommentar:

  1. There are numerous Medical Treatment for Melasma which might improve the presence. Superficial pigmentation is easier to treat than deep pigmentation. If melasma happens during pregnancy, it might resolve on its own within a few months after delivery and recovery may not be required.

    SvaraRadera