måndag 20 januari 2014

Spot peel (dag 1)

Godkväll!

Här är klockan två på natten. Har precis tvättat av spot peelen, den har varit på i 6 timmar. Då jag ska vara ledig resten av veckan jobbade jag undan idag och fick göra peelen på eftermiddagen. Annars är förmiddag definitivt att rekomendera (så du slipper sitta uppe till två på natten).

Besöket hos terapeuten tog ca 30 min. Först lades en "milk peel". Den stack lite i huden men den tvättas av på en gång. Den är bara till för att katalysera den riktiga peelen.
Spot peelen har en hemsk färg, senaps gul. Är glad att det var mörkt ute för ansiktet fick en skum morotsfärg. Det kändes inget när terapeuten smort in huden. Har inte känts något resten av kvällen.
Nu när krämen är borta kan jag ana en viss torrhet men ansiktet ser inte rött ut. Har smörjt in mig med mjukgörande kräm "K Ceutic" som ingår i efterbehandlingen (är fuktgivande).

3 kommentarer:

  1. Hur går det?
    Precis upptäckt melasma i mitt ansikte. Antar att det kommer från min tvillinggraviditet. De är tre månader nu.
    För varje dag jag går ut blir det värre och värre. Får panik. Vad fan ska jag göra?

    SvaraRadera
  2. Åh känner mig olycklig över att jag inte sett din kommentar förrän nu!! Hoppas att du kommer se mitt svar. Se gärna mitt nya inlägg 11 maj om spot peelen.
    Det viktiga är att du skyddar dig med så hög solskyddsfaktor som möjligt (50). Det kan vara bra att smörja in hela fejset så att det inte uppkommer nya fläckar. Det är vårsolen som aktiverat fläckarna. Vid graviditet och en tid efter rusar hormonerna i kroppen (och om barnet ammas lite längre tid).
    Jämför dig inte med mig! Min melasma är av värsta sorten. För de allra flesta försvinner fläckarna när hormonnivåerna stabiliseras. Du kanske kan vänta med dyra behandlingar och se om det går över. Har du sett inlägget om smink som jag har skrivit?
    Hör gärna av dig hur det går och om du har fler frågor!

    SvaraRadera
  3. The common approach for Treatment of Melasma removal involves sunscreen, bleach and time. The most important and conventional way of treating Melasma is sun protection.

    SvaraRadera