tisdag 19 januari 2016

Melasman har gått tillbaka- Halleluja!

Ja det är sant, min melasma håller på att försvinna! Även om denna blogg inte varit så väl uppdaterad så vet bloggläsaren att jag kämpat med fläckarna sedan våren 2011. Jag känner en otrolig lättnad men ville inte skriva om det på bloggen förrän jag var säker på att melasman var på reträtt.

Hur gick då detta till? Jo, först en liten sammanfattning för den nya läsaren: Våren 2011 blev jag ordinerad p-piller mot acne. Det dröjde inte länge förrän mörka fläckar dök upp i pannan. När jag slutade med p-piller kvarstod fläckarna och sedan dess har jag fört en envis kamp med solskyddsfaktor och blekande krämer. Men så i våras förvärrades plötsligt melasman igen. Den brukar alltid mörkna med vårsolen men nu försämrades den markant. Fläckarna spred sig och täckte både panna och kinder. Jag började på nytt läsa om ämnet och någonstans på nätet fann jag en notis om en medicin jag tar: lamotrigin actavis.

Varför jag tar denna medicin är inte viktigt men jag tog kontakt med min läkare och då sa hen att melasma är en känd biverkning av lamotrigin actavis! Att jag inte tänkt på detta är för att jag tagit lamotrigin i minst ett år före jag fick melasma. Tillsammans med läkaren läste jag i journalen och vi kunde se att på våren 2011 gjordes en dosändring från 200mg till 300mg. Jag tror att P-pillren och doshöjningen tillsammans utlöste melasman. I samråd med läkare avslutade jag behandlingen med lamotrigin och har börjat med en annan typ av medicin. Bara inom några veckor så mattades melasman ned! Den har bleknat mer och mer, kvar finns lite pigmentskillnader men inte något som stör. Jag kan gå ut utan smink, vilken frihet! Det är möjligt att fläckarna återkommer med sommar och sol, men nu slipper jag den åtminstone på vintern!

Melasma slår hårt mot den som är drabbad. Jag har tvekat lite om att skriva ut typen av medicin på bloggen, tänk om någon slutar tvärt med viktig medicin i ren desperation?! Men jag känner att det är viktig information och jag kan bara poängtera att medicinering ska alltid diskuteras i samråd med läkare. Om jag känt till att lamotrigin har denna biverkning hade jag kanske sluppit ifrån melasman tidigare. Det är värt att tänka på att alla biverkningar står inte med i bipackssedlar, hör med din läkare. Ett annat tips är att inte bara googla utan läsa på medecinska databaser som t ex Pubmed där olika studier publiceras.

Till dig som fått melasma på grund av graviditet eller amning vill jag bara skriva några hoppfulla ord. Den typ av melasma som kommer av ovan nämnda händelser har goda prognoser att gå tillbaka när hormonerna stabiliseras! Dock måste vi alla med melasma alltid vara försiktiga med solen! Tänk på det!

Det var allt för denna gång!





1 kommentar:

  1. There are numerous Medical Treatment for Melasma which might improve the presence. Superficial pigmentation is easier to treat than deep pigmentation. If melasma happens during pregnancy, it might resolve on its own within a few months after delivery and recovery may not be required.

    SvaraRadera